Rounded Rectangle: اولین گاهنامه شورای دانش آموزی دبیرستان ارشاد فرخ شهر مدیر مسئول: زهرا شهریاریسر دبیر: فاطمه شفیعیویراستار: بهار مقدسطراح:محدثه شهریاریمدیر داخلی: حدیث سالکپاییز

 

 

فهرست

پند بزرگان.....................................................1

آیا میدانید ......................................................2

معرفی کتاب...................................................5

زندگی بزرگان................................................6

جاذبه های دیدنی استان....................................10

شعر..........................................................13

نیایش..........................................................14

 

 

خورشید سربازان اشک نهم

 

 مهرداد دوم اشکانی با سپاهش از کنار باغ سبزی می گذشت سایه درختان باغ مکان خوبی بود برای استراحت .
فرمانروا دستور داد در کنار دیوار بزرگ باغ لشکریان کمی استراحت کنند . باغبان نزدیک پادشاه ایران زمین آمده و از او و سربازان دعوت کرد که به باغ وارد شوند . مهرداد گفت ما باید خیلی زود اینجا را ترک کنیم و همین جا مناسب است . باغبان گفت دیشب خواب می دیدم خورشید ایران در پشت دیوار باغم است و امروز پادشاه کشورم را اینجا می بینم . مهرداد گفت اشتباه نکن آن خورشید من نیستم آن خورشید سربازان ایران هستند که در کنار دیوار باغت نشسته اند .
از این همه فروتنی و بزرگی پادشاه ایران زمین اشک در چشمان باغبان گرد آمد .
مهرداد دوم ( اشک نهم ) بسیار فروتن بود و همواره در کنار سربازان خویش و بدور از تجملات بود . اندیشمند کشورمان ارد بزرگ می گوید : فرمانروای شایسته ارزش سربازان را کمتر از خود نمی داند .

اشک نهم به ما آموخت ارتش ایران یگانه و یکتاست.

 

 

 

 

 
 
     

آیا می دانید :

 کشور شاپرکها کجاست ؟

اول فکر کنید بعد جواب  دهید

 

 

http://koodakan.org/crux/danestani/pic/chera33.2.jpg

 

 

 

مکزیک

 

http://koodakan.org/crux/danestani/pic/chera33.1.jpg

 

کشور مکزیک سرزمین شاپرکهاست . در این کشور آنقدر شاپرک

 و پروانه زیاد است که قابل شمارش نیست

بهمین خاطر هر ساله تعداد زیادی جهانگرد به دیدن این کشور می روند

اکثرا شاپرکهای این کشور قیمتی و نایاب هستند

 

http://koodakan.org/crux/danestani/pic/chera33.3.jpg

 

http://koodakan.org/crux/danestani/pic/chera33.4.jpg                                                    

 

 هر ساله با فرارسیدن پاییز بیش از میلیونها پروانه سیاه_نارنجی از بخش های شمالی آمریکا و کانادا به جنگلهای مکزیک مهاجرت می کنند و بهار دوباره بر می گردند. این بزرگترین جابجایی در   طبیعت با چنین مسافت طولانی در نوع خودش است

آنها جایگاه تابستانی خود را در انتهای آگوست ،شهریور، ترک می کنند و بعد از پیمودن بیش از 2500 مایل در ماه نوامبر ،آبان، به کوههای  پوشیده از درختان برگ سوزنی  در مکزیک می رسند

 

 پروانه های مونارچ (شاه پروانه ها) زمستان  کنار هم می آیند و در گروهای هزارتایی در روی شاخه های درخت می گذرانند

آنها در اوایل مارس دوباره به سوی شمال حرکت می کنند جائیکه بدنیا می آیند و می میرند در حالیکه 5000 مایل مسافرت کرده اند

  

The

 
 
         

   

 

 

 

معرفی کتاب

 

http://s1.picofile.com/file/7626887090/221162190792134245921391302322033859184163.jpg

 

 

فرهاد حسن زاده

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

262 صفحه

بها: 2800 تومان

«هستی» داستان دختری نوجوان است که زندگی جسورانه‌اش و شیطنت‌های بچه‌گانه‌اش هم‌زمان با جنگ تحمیلی مشقت‌هایی را برای او به وجود می‌آورد.

ویژگی‌هایی اثر مانند دارا بودن رگه‌هایی از طنز پا به پای کشمکش‌های مختلف خانوادگی و اجتماعی و طعم تلخ بحران خانمان‌سوز جنگ در کنار تعدد شخصیت‌های قابل تأمل ـ که ورود و خروج‌های منطقی و معقولی نیز دارند ـ از این کتاب داستانی جذاب ساخته است.

این داستان علاوه بر مخاطب اعلام شده ـ گروه‌های سنی «د و ه» (راهنمایی و دبیرستان) به دلیل نثر خود برای خوانندگان گروه سنی بزرگسال نیز قابل استفاده است.

 

 

چرا پیامبر اکرم در خانه خود به خاک سپرده شد؟

وفات پیامبر اکرم(ص),محل دفن پیامبر(ص),قبر پیامبر(ص)

چرا پیامبر اکرم در خانه خود به خاک سپرده شد؟
وهابیان چون سفر براى زیارت قبور صالحان و نیز ساختن بقعه و بنا بر فراز آنها و دست مالیدن و تبرک به آنها را حرام مى‏ دانند، با استناد به حدیثى که از طریق عائشه از پیامبر اسلام نقل مى‏ کنند علت دفن حضرت در خانه مسکونى ‏اش را از دلایل این حکم مى ‏دانند و ادعا مى‏ کنند براى آنکه قبر پیامبر مسجد قرار نگیرد و در دسترس مردم نباشد، آن حضرت وصیت کرد که در حجره مسکونى‏ اش دفن گردد. حدیث ‏یاد شده بدین صورت است:


«عن عائشة رضى الله عنها قالت: قال النبى فى مرضه الذى لم یقم منه: لعن الله الیهود اتخذوا قبور انبیائهم مساجد. قالت عائشة: لو لا ذلک لابرز قبره، خشى ان یتخذ مسجدا؛ عائشه مى‏ گوید: پیامبر در آن بیمارى که به دنبال آن از دنیا رفت، فرمود: لعنت ‏خدا بر یهود باد! قبور پیامبرانشان را مسجد قرار دادند. عائشه افزود: اگر این ملاحظه نبود، قبر پیامبر [توسط مسلمانان] آشکار مى‏ گردید، او ترسید قبرش را مسجد قرار دهند. »


ابن تیمیه، بنیانگذار وهابیت در توضیح این حدیث مى‏ نویسد: چون پیامبر، کسانى را که قبور را مسجد قرار مى ‏دهند، لعن کرد و امت ‏خود را از این کار برحذر داشت و نهى نمود، و از اینکه قبر او را مسجد قرار دهند نهى نمود، از این ‏رو در اتاق خود دفن گردید تا کسى نتواند قبر او را مسجد قرار دهد
استناد ابن تیمیه به این حدیث و احادیث مشابه دیگر در زمینه نهى از مسجد قرار دادن قبرها - که از طریق اهل سنت نقل شده - مانند بسیارى دیگر از استدلالهاى او است که موضوع یا حکمى را مسلم مى‏ گیرد و موضوعها و مسایل دیگر را بر آن استوار مى‏ سازد در حالى که از نظر مخالفان او، موضوع یا حکم نخست مورد قبول نیست تا مسائل متفرع بر آن نیز ثابت گردد. در اینجا اجمالا باید توجه داشت که مقصود از احادیث‏ یاد شده، بت قرار دادن یا قبله قرار دادن قبور است زیرا یهود و نصارى چنین مى ‏کردند. اما حرمت‏ ساختن مسجد بر فراز قبرها یا کنار آنها از احادیث استفاده نمى ‏شود.

 

اما این ادعا که پیامبر اسلام براى آنکه قبرش مسجد و بت قرار نگیرد، در خانه ‏اش دفن گردید، هیچ سند و مدرکى ندارد جز اظهار نگرانى عائشه در دنباله حدیث که ابن ‏تیمیه نیز به آن استناد کرده است. یعنى جمله «لو لا ذلک لابزر قبره، خشى ان یتخذ مسجدا»، یعنی: اگر این ملاحظه نبود قبر پیامبر آشکار مى‏ گردید، [پیامبر] ترسید که قبر او را مسجد قرار دهند.


این حدیث را مسلم در صحیح خود از طریق دیگر، از عائشه بدین صورت نقل کرده : قال رسول الله فى مرضه الذى لم یقم منه: لعن الله الیهود و النصارى التخذوا قبور انبیائهم مساجد، قالت فلو لا ذلک ابرز قبره غیر انه خشى ان یتخذ مسجدا. یادآورى مى ‏شود که در این حدیث کلمه «خشى‏» توسط شارح صحیح بخارى به صورت فعل ماضى معلوم (خَشى) و توسط شارح صحیح مسلم به صورت مجهول (خُشِىَ) اعراب‏گذارى و ضبط شده است. چه «خشى‏» را معلوم بخوانیم و چه مجهول، در هر حال این سخن، استنباط و اظهار نظر عائشه است نه سخن پیامبر.

 

بخارى این حدیث را در صحیح خود در کتاب «جنائز» نیز نقل کرده و در آخر آن سخن عائشه بدین صورت اضافه شده است: «و لو لا ذلک لابرزوا قبره غیر انى اخشى ان یتخذ مسجدا»، یعنی: اگر این ملاحظه نبود قبر او را آشکار مى‏کردند ولى من مى‏ترسم آن را مسجد قرار دهند.اگر مدرک و دلیل دفن پیامبر در اتاق مسکونى آن حضرت را این حدیث قرار دهیم موضوع هیچ ارتباطى با پیامبر نخواهد داشت زیرا این عائشه است که مى‏گ وید: مى ‏ترسم قبر پیامبر را مسجد قرار دهند، نه پیامبر!  از طرف دیگر اظهار نظر منقول از عائشه نه با احادیثى که از طریق شیعه رسیده سازگار است و نه با احادیثى که در کتب و سنن اهل سنت نقل شده است.

 

وفات پیامبر اکرم(ص),محل دفن پیامبر(ص),قبر پیامبر(ص)

 
علت انتخاب محل دفن پیامبر از دیدگاه احادیث
«ابن‏ماجه‏» قضیه را چنین نقل مى‏ کند: مسلمانان در تعیین محل قبر پیامبر اختلاف نظر پیدا کردند: گروهى گفتند: در مسجدش دفن شود، گروهى گفتند: با اصحابش دفن شود. ابوبکر گفت: از پیامبر شنیدم مى‏ فرمود: «هر پیامبرى، هر جا که از دنیا رفت، در همان جا دفن مى ‏شود» از این‏رو بستر پیامبر را که در آن درگذشته بود، بلند کردند و در محل آن قبر کندند و نیمه شب چهارشنبه به خاک سپردند.


«مالک‏» روایت مى‏ کند که پیامبر روز دوشنبه از دنیا رفت و روز سه ‏شنبه به خاک سپرده شد و مردم، بدون جماعت و تک تک بر جنازه او نماز خواندند [آنگاه] گروهى گفتند: نزد منبر دفن شود. دیگران گفتند: در بقیع دفن شود، ابوبکر آمد و گفت: از پیامبر شنیدم مى‏ فرمود: «هر پیامبرى در همان محلى که در آنجا فوت کرده، دفن مى‏ شود» پس در همان جا براى حضرت قبر کندنداحمد زینى دحلان‏» پس از نقل سخنان ابوبکر، اضافه مى‏ کند: على گفت: من نیز این سخن را از پیامبر شنیدم.


«على بن‏برهان الدین حلبى‏» در این باره چنین مى ‏نویسد: اصحاب پیامبر در تعیین محلى که پیامبر در آنجا دفن شود، اختلاف پیدا کردند: برخى گفتند: باید حمل شود و در کنار قبر ابراهیم خلیل دفن گردد. ابوبکر گفت: او در همان محلى که در آن درگذشته است دفن کنید زیرا خداوند روح او را در محل پاک قبض کرده است.

در برخى روایات سخن ابوبکر با این لفظ نقل شده است: «خداوند روح هیچ پیامبر را قبض نمى ‏کند مگر در همان محلى که باید در آنجا دفن شود
نیز از ابوبکر نقل شده است که: از پیامبر شنیدم مى‏ فرمود: «هر پیامبرى در جایى که در نظر او از همه جا محبوبتر است از دنیا مى‏ رود.» در حدیث آمده است «هر پیامبرى که درگذشته، در همانجا که از دنیا رفته به خاک سپرده شده است‏» پس بستر پیامبر را کنار زدند و بدن او را در همان محلى که در آنجا به لقاى خدا شتافته بود، به خاک سپرده شد.


این معنا در کتب و احادیث‏ شیعه نیز آمده است: مرحوم شیخ طوسى روایت‏ مى‏ کند: هنگامى که پیامبر درگذشت، خاندانش و کسانى که از اصحاب او حاضر بودند، در تعیین محلى که سزاوار است پیامبر در آن دفن گردد، اختلاف کردند: بعضى گفتند:  در بقیع دفن شود، بعضى دیگر گفتند: در صحن مسجد دفن شود.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: «خداوند، پیامبر را در پاکترین نقاط قبض روح کرده است، پس سزاوار است در همان بقعه‏ اى که در آن درگذشته است، دفن شود». این سخن را پذیرفتند و در نتیجه، جسد پیامبر در حجره ‏اش به خاک سپرده شد.


فضل بن‏ حسن طبرسى نیز مى‏ نویسد: مسلمانان در باره محل دفن پیکر پیامبر به بحث و گفتگو پرداختند، در این هنگام على علیه السلام گفت: «خداوند هر مکانى را که پیامبر را در آن قبض روح کرده است، همانجا را براى دفن او برگزیده است، من او را در حجره ‏اش که در آن درگذشته است، دفن مى‏ کنم‏» مسلمانان این پیشنهاد را پذیرفتند. همه این اسناد و شواهد گواهى مى‏ دهد که در انتخاب محل دفن پیامبر، سخن از مسجد قرار گرفتن قبر او در میان نبوده و خود حضرت چیزى در این باره نفرموده است.
 

 

 

تالاب چغاخور

استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۲۵۰ جاذبه گردشگری یکی از زیباترین استانهای کشور است که در جنوب غربی کشور بر بلندای زاگرس واقع شده است. 

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، استان چهارمحال بختیاری با مساحت 16 هزار و 533 کیلو مترمربع در بخش مرکزی کوه های زاگرس قرار گرفته که از این حیث جزو بیست و دومین استان کشور محسوب می شود  این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود است. مرکز استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد است و از شهرهای مهم آن می توان به اردل، لردگان، بروجن و فارسان اشاره کرد. 

              غذاهای محلی 

کباب بختیاری، حلیم برنجی، گوش گندم، گوش نخود لوبیا، تاس کباب.

سوغات

بخش شیرینی : گز بلداجی که بر اساس ماده گیاهی مورد استفاده در آن عبارتند از: گز انگبینی، گز زعفرانی و سایر اسانس ها گز آردی، گز لقمه و گز شکلاتی

سیاه‌چادر

  بخش صنایع دستی : جاجیم، گلیم، قالی، گیوه، نمد، چوغا یا چوغا، خورجین، سیاه چادر، خور، ژلاس، کمچه دان

   

  جاذبه های طبیعی – گردشگری آبشار دره عشق

 اردل : آبشار دره عشق، آبشار کردی سبزکوه، تالاب سولقان، چشمه سرخون، چشمه سراب، چشمه شلیل، چشمه مولا، چشمه باغ رستم، منطقه حفاظت شده سبزکوه

بروجن : تالاب چغاخور، باغ آوردگان یا آورگان، تالاب سولگان، تالاب گندمان، چشمه سیاسرد، گردشگاه گردبشه یا گرد بیشه

شهرکرد : دریاچه شلمزار، دشت لاله های واژگون، چشمه مایک یا سورشجان، چشمه زنه یا هفشجان، چشمه زاغی یا سورک، گرداب بن، منطقه گردشگری بابا زکی، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع شیدا

فارسان : آبشار دره عشق، پیست اسکی چالگرد، چشمه کوهرنگ، چشمه دیمه

 لردگان : آبشار آتشگاه، بوستان جنگلی پروز، چشمه برم، چشمه سندگان، منطقه جنگلی بازفت، منطقه حفاظت شده سبزکوه

    جاذبه های تاریخی 

  اردل : امام زاده حکیمیه خاتون سرپیر، امام زاده اسماعیل شلیل، امام زاده مریک، امام زاده حید بن مالک باباحیدر، پل خداآفرین،سنگ نوشته های مشروطیت ده چشمه، کاروانسرای شلیل چهار و بختیاریان، طاق های سنگی خان اوی جونقان، کاخ قلعه سردار اسعد دوم بختیاری جونقان

 بروجن : امام زاده حمزه علی بلداجی، امام زاده مادر و دختر گندمان، امام زاده قیس، مسجد جامع حاج شیخ علی، مسجد جامع نقنه

  شهرکرد : آرامگاه دهقان سامان، اتاق آینه، امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون، امام زاده سید بهاالدین محمد شیخ شبان، امام زاده سید بابا پیراحمد سامان، پل زمان خان، سقاخانه باب میرزا، سنگ نوشته های مشروطیت، خانه ستوده، حمام درب امام زاده، قلعه های اسعدیه چلچله، قلعه دزک، قلعه جونقان، قلعه آزاده چالشتر، کاخ قلعه سردار جنگل سورک، مدرسه علمیه، مسجد جامع چالشتر، مسجد نو، مسجد اتابکان، مسجد جامع کیان، موزه مردم شناسی و باستان شناسی.  

  لردگان : امام زاده پیرمحمد علی، امام زاده جعفر، امام زاده بوگر، پل کره بس در محور بروجن – لردگان، پل بارز، پل ارمند

فارسان

   : تونل کوهرنگ، سنگ نوشته های مشروطیت

 

 

شعر

 

 

ما شاهد سقوط حقیقت

ما شاهد تلاشی انسان

ما صاحبان واقعه بودیم

چندی به ضجر شعله کشیدیم

وینک درون خاطره دودیم

گفتند رو به اوج روانیم

دیدیم سیر سوی هبوط است

شعر سپید نیست که خوانیش

این جعبۀ سیاه سقوط است

 

 

 

 

مناجات با خدا

 

http://s3.picofile.com/file/7517885913/Safe6342814563441.jpg

عالم و آدم هم که من را توبیخ کنند

باز به پای توبیخ وعتاب خودم نمی رسد

 

خدایا

 

در حیرتی

 

بس عجیب غوطه ورم!

 

نمی دانم به باطنم 

 

ایمان بیاورم یا به ظاهرم ؟

 

بین این دو اختلاف طبقاتی غوغا می کند